søndag 3. oktober 2010

*** BREAKING NEWS *** Gjæringen er ikke igang!!

Et mysterium har oppstått! Det er ingen gjæring i vindunken!

Som alle(?) dere som følger bloggen nu vet, så må gjærsopp i aksjon for å omdanne sukker til alko. Men nå har dunken stått i tre dager, og ingen reaksjon. Etter å ha kontemplert en stund, har jeg kommet fram til at feilen må ha vært da jeg tilsatte gjæren i mosten. I bruksanvisningen står det at gjæren (som ser ut som tørrgjær) skal røres ut i vann med maksumum 25 gr. Jeg tok snarveien, og kjente med fingeren i vannet for å bestemme temperaturen. Jeg tror altså at vannet var for varmt, og har ødelagt gjærkulturen. Den teknikken jeg brukte egner seg når man baker trivielle boller eller setter en deig for fredagspizzaen, men åpenbart er det mye som skal stemme når en batch med vin skal ut på verdensmarkedet... Muli jeg må få inn kompetanse fra Jean-Pierre...

Jeg har nå tilsatt ny gjær, og fulgt bruksanvisningen ettertrykkelig, og håper jeg får kickstartet vinen igjen.

Kan dette bety slutten for årgang 2010 av Chatau Hellerud??
Følg med videre!

1 kommentar: